Sociální sítě
Forcell.CZ - Kompletní příslušenství k mobilním telefonům za velmi příznivé ceny

Motorismus

Komentář: Pokrokem k ostudě. Dnešní formule 1 nemůže jet v dešti, co by na to řekl Senna?


Nedělní nezávod ve Spa-Francorchamps ukázal, na jak vratkých základech stojí pozlátko současné formule 1. Je třeba revoluční změny, nebo seriál ztratí své výlučné postavení a jezdci gloriolu novodobých gladiátorů.

Ardeny jsou proslulé náhlými výkyvy počasí. S jen malou dávkou nadsázky se říká, že tam mají pět ročních období: jaro, léto, podzim, zima a Spa-Francorchamps.

Belgický okruh nezůstal své pověsti dlužen ani letos. Lilo jak z konve, na start se čekalo tři hodiny. Pak monoposty v „husím pochodu“ za safety car odjely tři okruhy a bylo po závodě. A ještě se díky kreativnímu výkladu pravidel, podle nichž by ani ta tři kola neměla stačit, rozdaly aspoň poloviční body.

Za to vše dali zmoklí fanoušci minimálně 155 eur (cca 4000 Kč) a mnohé televizní stanice totálně rozbouraly svůj program na poslední sváteční den prázdnin.

Formule 1 v Belgii zažila největší trapas od neblaze proslulé VC USA v roce 2005. Do ní kvůli problémům s pneumatikami vyrazilo jen šest vozů, startovní rošt v Indianapolisu vypadal jako vyplněný tiket sportky.

Kde se stala chyba tentokrát?

Vězí už v DNA současné konstrukce monopostu F1. Jsou sice tak bezpečné, že jimi prorazíte v plné rychlosti kovová svodidla a vylezete z kokpitu prakticky nezraněn (nepočítaje popáleniny, ale to je už riziko povolání), jenže aerodynamika téměř vylučuje jízdu za skutečného deště.

Je to důsledek nesprávné cesty ke správnému cíli. Fanouškům už od éry panování Michaela Schumachera na počátku milénia vadilo, že se v F1 málo předjíždí. Jenže místo aby se zvolila cesta skutečného řešení problému radikální inovací základních parametrů vozů, sáhlo se po dopingu zvaném DRS.

Eau Rouge a Raidillon jsou legendou světového motorsportu už desítky let. | Foto: Pirelli Motorsport

Jenže i ten byl málo, proto ta aerodynamická omezení zamezující dnes závodění na vodě. Kvůli nim ztratily formule část přítlaku, což při zatopené trati, bídné viditelnosti a vysoké rychlosti pro piloty znamená výrazně vyšší riziko ztráty kontroly nad vozem.

Nová konstrukce vozů zavedená od příštího roku tomu má zabránit, tak uvidíme. Každopádně „pán deště“ Ayrton Senna by ve Spa-Francorchamps nejspíš nevěřil vlastním očím.

Jedním z největších strašidel mokrého Spa-Francorchamps je legendární úsek Eau Rouge – Raidillon, tedy extrémně rychlé zatáčky do kopce končící horizontem. Právě zde bylo ve jménu bezpečnosti vše kolem trati vyasfaltováno.

Mladá generace jezdců odkojená počítačovými hrami si nic nedělá z namalované trati. Do výjezdu z Raidillonu se v rychlosti přes 300 km seřadí klidně i čtyři formule vedle sebe. Výsledkem jsou velké bouračky, jako ta, která před dvěma lety stála život Anthoine Huberta.

Letos se třeba v ženské W Sérii na stejném místě srazilo hned šest monopostů a boural tam i Lando Norris v kvalifikaci F1. V obou případech se bouračky naštěstí obešly bez zranění.

Abychom předešli případnému nedorozumění. Autorovi těchto řádek nejde o to, aby se závodníci zbytečně vydávali všanc smrtelnému nebezpečí. Ale fanoušky k formuli 1 poutá i vědomí stále přítomného rizika (v rozumné míře). Sterilní závody nikoho v ochozech nevzruší a nemohou bavit ani samotné piloty.



Zdroj příspěvku

Další příspěvky z rubriky Motorismus